تولید میکروسیلیکا Silica fume در ایران

تولید میکروسیلیکا Silica fume در ایران
Rate this post

امروزه پوزولان ها جایگاه ویژه ای در بتن های توانمند و مقاوم در برابر شرایط خورنده، به دست آورده اند. از جمله پوزولان هایی که در ایران مصرف فزاینده ای دارند پودر میکروسیلیکا می باشد، که جایگاه ویژه ای در بتن ریزی های حجیم به خصوص در سواحل جنوبی و خورنده دارند. از جمله کارخانه های تولید کننده میکروسیلیس در ایران، کارخانه های میکروسیلیکا ازنا و سمنان می باشد.

تولید پودر سیلیس میکرونیزه یا آرد سیلیس در ایران:

پودر سیلیس میکرونیزه به پودری تقریبا خالص و سفید رنگی که از آسیاب کردن سیلیس که دانه های ریزی بدست می‌دهد، به وجود می آید. البته چند سالی است که در بیشتر صنایع و مشاغل مورد استفاده قرار می گیرد. بیشترین کاربرد پودر سیلیس میکرونیزه در لعاب سازی و لعاب دهی، صنعت چسب کاشی، کاشی و سرامیک، سنگ مصنوعی، کابینت، سرنگ سازی و روکش، صنعت مجسمه سازی، تولید مواد خمیر دندان، کشاورزی و کود سیلیس، شوینده و پاک کننده ها، بتن و ساختمان سازی، پودر کپسول آتشنشانی، کامپوزیت و فایبرگلاس، تصفیه آب و فاضلاب، ریخته گری و فولاد، تولید سیم و کابل و لنت سازی می‌باشد.

راهکارهای تشخیص پودر سیلیس از میکروسیلیکا

تشخیص میکروسیلیکا از میکروسیلیس تقلبی، با دو روش کارگاهی و آزمایشگاهی انجام می‌گیرد. همچنین می توان از فعالیت و عملکردشان تفاوت‌های آن‌ها را بررسی کرد، آزمایش‌های ساده ای که بر اساس عملکرد و کارگاهی را می توان به آزمایش‌های زیر دسته بندی کرد:

1-آزمایش تعیین چگالی انبوهی غیرمتراکم:

این آزمایش را می توان با پیمانه 1 تا 3 لیتری طبق استاندارد ملی به شماره 4981 بصورت غیرمتراکم انجام داد. ماده پودری که نمی‌دانیم چیست را بسته به حجمش ( 600گرم برای پیمانه 1 لیتری) برمی‌داریم و در ظرفی با حجم 5 تا 15 لیتری می ریزیم و درب آن را می بندیم و بهم می زنیم تا متراکم و غیر پف کرده شود، بعد با یک قیف مواد را از ارتفاع 15 سانتی متری می ریزیم تا پیمانه مان پر شود، با یک خطکش سرزن ماده اضافی را بدون لرزش حذف می کنیم و پیمانه را پر از ماده را وزن می‌کنیم. مقدار چگالی انبوهی غیرمتراکم میکروسیلیکا معمولا بین 175/0 تا 35/0 تن بر مترمکعب است. در مورد پودر سنگ سیلیس این مقدار بین 5/0 تا 65/0 تن بر مترمکعب بدست می آید.

2-آزمایش تعیین چگالی ذرات:

به کمک یک بالن ژوژه یا پیکنومتر، در حالت سرد یا جوشانیده و به کارگیری روش تعیین حجم ذرات در اثر جابجایی آب و داشتن جرم ذرات، می توان چگالی شان را بدست آورد.

3-آزمایش مربوط به ته نشینی مواد :

این آزمایش اگر بصورت مقایسه ای انجام شود احتیاج به محاسبات ندارد، اگر یک میکروسیلیس را با پودر مجهول در دو ارلن جداگانه و همزمان آزمایش کنیم، می بینیم که پودرهای سیلیس یا سنگ آهک خیلی سریعتر از میکرو سیلیس در آب حاوی ماده پراکنده کننده ته نشین می شود و آب زلال می‌شود.

و در ادامه آزمایش‌های پیشرفته آزمایشگاهی شامل:

4-آزمایش‌های میکروسکوپی:

با یک میکروسکوپ معمولی هم ذرات پودر سنگ با شکل‌های نامنظم و گوشه های خیلی تیز، قابل تشخیص است اما برای دیدن ذرات میکروسیلیکا نیاز به میکروسکوپ‌های الکترونی با بزرگنمایی 1000 تا 2000 وجود دارد.

5-تعیین درصد مواد گذشته از الک 45 میکرون:

این آزمایش خیلی نمی تواند به ما در تشخیص سیلیس از میکروسیلیس کمک کند، اما درصد مانده روی الک شماره 325 یا 45 میکرون، پودر سیلیس بیشتری از میکروسیلیکا دارد.

6-تعیین میزان فعالیت پوزولانی:

برای انجام این آزمایش امکانات زیادی را باید فراهم کنیم، این آزمایش مقاومت فشاری تسریع شده ملات استاندارد سیمان و ملات حاوی 10 درصد میکروسیلیس جایگزین سیمان را بدست می دهد. نسبت مقاومت ملات حاوی میکروسیلیس به مقاومت بدون میکروسیلیس باید از 105درصد بیشتر باشد، برای تسریع در کسب مقاومت پس از یک روز، 6 روز ملات‌ها در دمای 65درجه سیلسیوس قرار می گیرد و سپس مقاومت‌های فشاری شان بدست می آید. اگر پودر سنگ سیلیسی یا کربناتی استفاده شود، نسبت های کمتراز 100درصد نشانه عدم فعالیت پوزولانی آن ماده خواهد بود.

میکروسیلیکا

7-تعیین سطح ویژه به روش جذب نیتروژن:

این آزمایش را با تجهیزات خاصی باید انجام دهیم، برای تعیین ریزی یا سطح ویژه میکروسیلیکا باید از روش جذب نیتروژن، طبق استاندارد استفاده کرد و مقدار بدست آمده باید در محدوده 12 تا 30 مترمربع برگرم باشد.

8-آزمایش کنترل انبساط سنگدانه واکنش زا با قلیایی ها:

این آزمایش ضروری نیست، با یک سنگدانه که واکنش پذیری بالایی دارد مانند پیرکس،ملاتی با سیمان پر از قلیا ساخته و انبساط 14 روزه آن را اندازه گیری می کنیم، که باید حداقل 25/0 باشد، سپس ملات مشابه با جایگزینی 10درصد میکروسیلیکا ساخته شده، انبساط آن معادل 80 درصد ملات باشد. بدیهی است که پودر سیلیس با پودرهای مشابه دیگری نمی تواند 20درصد کاهش در انبساط به وجود آورد.

چگالی ذرات میکروسیلیکا 2/2 تا2/3 است، در حالیکه ذرات میکرونیزه 2/5 تا 2/6 می باشد. وزن مخصوص توده ای میکروسیلیکا خشک غیرمتراکم، بین 0/35 تا 0/25 می باشد، در حالیکه وزن مخصوص توده ای خشک غیر متراکم پودر سیلیس میکرونیزه حدود 0/5 تا 0/7 می باشد. از جمله روشهایی که می توان به تقلبی بودن یا اصل بودن میکروسیلیکا پی برد، مشاهده ذرات در زیر میکروسکوپ، پتروگرافی و بررسی فعالیت پوزولانی است.

سیلیس میکرونیزه:

سیلیس میکرونیزه جز کانی های کابردی است که در مش های مختلفی ائم از مش180، مش 230، مش 325 با درجه خلوص بالای 99درصد تولید می شود.واژه مش در صنایع مختلف کاربرد دارد و در تولید پودر میکرونیزه اهمیت و ارزش بالاتری دارد. سنگ سیلیس پس از استخراج از معدن و خارج کردن مواد زائد آن و دانه بندی کردنشان توسط دستگاه‌های اتوماتیک به اندازه میکرون دانه بندی می‌شوند.

پودر سیلیس میکرونیزه یک نوع پودر بوده و بیشتر ترکیب دانه بندی آن زیر 20 میکرون است. این پودر از آسیاب کردن سنگ های صنعتی که در آرایشی بهداشتی، کشاورزی، دارویی، رنگ سازی،لاستیک و ساختمانی استفاده می شود بدست می آید. پودر مکانیزه در حقیقت همان پودر حاصل از آسیاب های صنعتی مختلف مانند کربنات کلسیم، بنتونیت، باریت، اخرا، میکا و تالک صنعتی بوده که در اندازه‌های مختلف تهیه می شود.

نتیجه گیری و جمع بندی:

تشخیص و بازشناسی پودر میکروسیلیکا از پودر سیلیس یا همان پودر سنگهای کربناتی با آزمایشهای ساده و کارگاهی امکان پذیر است، البته آزمایش‌های مندرج در ویژگی های استاندارد جهانی میکروسیلیس انجام شود قطعا تشخیص میکروسیلیکا از پودر سیلیس کاملا امکان پذیر است، در نتیجه با این کار خیلی زود می توان از مصرف پودرهای تقلبی در کارگاه جلوگیری کرد.

جهت خرید پودر میکروسیلیکا اصلی با بهترین کیفیت می توانید با این شرکت که نمایندگی فروش محصول شرکت فروآلیاژ ایران ( ازنا) می باشد تماس حاصل فرمایید.

ارسال نظر

*
*
*